با مدرک دیپلم ثبت نام کدام مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته را می توان انجام داد ؟
نوشته شده توسط : کنکور نویس

کارشناسی پیوسته یکی از دوره های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه ها برای مقطع لیسانس است و افرادی که علاقه مند به دریافت مدرک لیسانس هستند ، می توانند در صورت داشتن مدارک لازم ، در این مقطع ثبت نام کنند. تحصیل در این مقطع 4 سال و به عبارتی 8 ترم به طول می انجامد و در نهایت به دانش آموختگان مدرک لیسانس اعطا می شود.

ثبت نام در مقطع کارشناسی پیوسته بر اساس شرایطی انجام می گیرد و تمام داوطلبان مجاز به ثبت نام نیستند. ارائه رشته تحصیلی مورد تقاضای داوطلب و همچنین دارا بودن یکی از مدارک مورد نیاز ، مهم ترین شرایط ثبت نام در این دوره تحصیلی است و داوطلبانی که مدرک مرتبط را ارائه ندهند ، امکان ثبت نام را نخواهند داشت. درباره کارشناسی پیوسته و ناپیوسته در این مقاله به تفصیل سخن به میان آمده است.

قابل ذکر است که دوره کارشناسی پیوسته در دانشگاه های روزانه ، نوبت دوم ، غیرانتفاعی ، پیام نور ، پردیس خودگردان و آزاد ارائه می شود که در دانشگاه های غیرروزانه امکان پذیرش بدون کنکور نیز وجود دارد اما اکثر رشته های دانشگاه روزانه در این مقطع ، با کنکور هستند و داوطلب باید در کنکور سراسری شرکت نماید و در صورت کسب رتبه لازم ، پذیرش خواهد شد.

مدارک لازم برای ثبت نام کارشناسی پیوسته چیست

همانطور که بالاتر ذکر شد ، برای ثبت نام مقطع کارشناسی پیوسته مدارکی نیاز است که این مدارک به شرح زیر هستند :

  • مدرک دیپلم نظام جدید آموزشی 3-3-6
  • مدرک دیپلم نظام قدیم رشته های نظری + مدرک پیش دانشگاهی
  • مدرک دیپلم 4 ساله نظام قدیم
  • مدرک کاردانی یا همان فوق دیپلم

توجه : آن دسته از داوطلبانی که مدرک دیپلم نظام قدیم رشته های فنی حرفه ای و کاردانش را دارند ، در صورتی که یکی از مدارک پیش دانشگاهی یا کاردانی را ارائه ندهند ، مجاز به ثبت نام در مقطع کارشناسی پیوسته نخواهند بود.

توجه : دارندگان مدرک فارغ التحصیلی لیسانس و بالاتر مجاز به ثبت نام دوره کارشناسی پیوسته هستند و مانعی موجود ندارد.

لیست رشته های کارشناسی پیوسته

رشته هایی که در مقطع کارشناسی پیوسته ارائه می شوند ، بسیار متعدد و متنوع هستند که در ادامه برخی از پر متقاضی ترین آنها را معرفی کرده ایم :

  • پرستاری
  • هوشبری
  • اتاق عمل
  • رادیولوژی
  • روانشناسی
  • حسابداری

    معرفی کارشناسی پیوسته

    برای تحصیل در مقطع کارشناسی پیوسته، دانشجو باید تعداد واحد درسی مشخصی رو در یک دوره چهار ساله بگذرونه. در دوره کارشناسی پیوسته معمولاً رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌های سراسری و آزاد ارائه می‌شه. دانشجو برای دریافت مدرک کارشناسی پیوسته مجاز به گذراندن هشت نیم‌سال یا رم تحصیلیه.

    داوطلبان مقطع کارشناسی پیوسته برای ثبت نام باید مدارک ذیر رو به دانشگاه مربوطه تحویل بدن. همچنین افرادی که هر یک از مدارک زیر رو دارن می‌تونن در کنکور سراسری شرکت کنن یا اینکه در دانشگاه‌های بدون کنکور ثبت نام کنن و در مقطع کارشناسی پیوسته ادامه تحصیل بدن:

    • مدرک دیپلم نظام جدید رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش
    • مدرک دیپلم نظام قدیم متوسطه نظری + مدرک پیش‌دانشگاهی
    • مدرک دیپلم ۴ ساله نظام قدیم
    • مدرک کاردانی

    نکته مهم در مورد تحصیل در مقطع کارشناسی پیوسته برای مردان، گذراندن دوره خدمت سربازیه. در صورتی که این افراد نتونن در کنکور قبول بشن باید خودشون رو به مراجع زیربط خدمت سربازی معرفی کنن.

    پیشنهاد مطالعه »»  تفاوت ویزا و پاسپورت چیه؟

    معرفی کارشناسی ناپیوسته

    با تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته هم می‌تونیم مدرک لیسانس بگیریم؛ البته طول دوره این مقطع دو ساله بوده و از مقطع کارشناسی پیوسته دو سال کمتره. کسایی که داری مدرک کاردانی پیوسته یا کاردانی ناپیوسته هستن اجازه ثبت نام در مقطع کارشناسی ناپیوسته رو دارن. بنابراین افرادی که آخرین مدرک تحصیلی‌شون دیپلم یا پیش‌دانشگاهیه نمی‌تونن برای تحصیل در کارشناسی ناپیوسته ثبت نام کنن. به عبارت دیگه افرادی که دوره کاردانی خودشون رو طی دو سال در دانشگاه گذروندن و موفق به دریافت مدرک فوق دیپلم شدن، می‌تونن در مقطع کارشناسی ناپیوسته به مدت ۲ سال ادامه تحصیل بدن و مدرک لیسانس بگیرن.

    به طور کلی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته، دانشجو باید ۲ مرحله تحصیل رو بگذرونه و برای رشته کارشناسی ناپیوسته مدنظر، متقاضی ابتدا باید در دوره دو ساله کاردانی تحصیل کنه تا مدرک فوق دیپلم خودش رو بگیره و در مرحله بعد در مقطع کارشناسی ناپیوسته شرکت کنه تا مدرک لیسانس بگیره.

    تفاوت کارشناسی پیوسته و ناپیوسته

    به طور کلی تفاوت کارشناسی پیوسته و ناپیوسته در تعداد دوره‌هاییه که باید دانشجو در آن مقطع خاص بگذرونه. همچنین برای ورود به مقطع کارشناسی ناپیوسته فرقی نمی‌کنه مدرک کاردانی پیوسته باشه یا ناپیوسته؛ همچنین تعداد واحدهای درسی مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته با همدیگه متفاوته و متناسب با طول دوره تحصیل خواهد بود.

    • کارشناسی پیوسته شامل ۴ سال تحصیلیه اما کارشناسی ناپیوسته از ۲ سال تحصیلی تشکیل شده.
    • برای ثبت نام کارشناسی پیوسته داشتن مدرک دپیلم و پیش دانشگاهی الزامیه اما برای ثبت نام کارشناسی ناپیوسته فقط مدرک کاردانی نیازه.
    • اگر مدرک کاردانی دارید، هم میتونید در دوره کارشناسی پیوسته و هم در دوره کارشناسی ناپیوسته ثبت نام کنید اما این نکته رو یادتون باشه که طول دوره تحصیل این دو مقطع متفاوته.
    • اگر رشته مورد تقاضای شما در دوره کارشناسی پیوسته ارائه نمیشه، باید وارد مقطع کاردانی بشید و بعد از دو سال اگه تمایل داشتید ادامه تحصیل بدید، میتونید در مقطع کارشناسی ناپیوسته ثبت نام کنید.
    • شهریه دانشگاه آزاد در دو مقطع کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته تفاوت زیادی ندارن.

      تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته نیز همچون مقطع کارشناسی پیوسته به دریافت مدرک لیسانس منجر می شود، با این تفاوت که طول دوره تحصیل 4 ساله ندارد و تنها شامل 2 سال تحصیلی می باشد. به منظور ثبت نام مقطع کارشناسی ناپیوسته داوطلبانی می توانند اقدام کنند که مدرک کاردانی پیوسته یا کاردانی ناپیوسته دارند، به این معنا که با مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی امکان تحصیل و ورود به این مقطع فراهم نیست.

      در حقیقت فارغ التحصیلان دوره کاردانی دانشگاه ها که پس از دو سال تحصیل مدرک فوق دیپلم دریافت کرده اند، می توانند برای ادامه تحصیل و دریافت مدرک لیسانس وارد مقطع کارشناسی ناپیوسته شوند و دوباره با 2 سال تحصیل در نهایت مدرک کارشناسی به آن ها اعطا می شود.
      بنابراین در یک جمع بندی اساسی و کلی، مقطع کارشناسی ناپیوسته شامل 2 تحصیل است و اگر رشته مورد تقاضای شما در این مقطع ارائه شده است، ابتدا باید وارد دوره کاردانی شوید و پس از دریافت مدرک فوق دیپلم، ثبت نام دوره کارشناسی ناپیوسته را انجام دهید.
      طول دوره کارشناسی پیوسته معمولاً چهار سال بوده و برای شروع به تحصیل در آن، نیاز به تکمیل دوره پیش دانشگاهی و پذیرش از طریق قبولی در آزمون سراسری است. پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های سراسری، آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی انجام می‌گیرد اما کارشناسی ناپیوسته که طول دوره آن، اغلب دو سال بوده و برای شروع به تحصیل در آن، نیاز به تکمیل دوره کاردانی و شرکت در آزمون ورودی کاردانی به کارشناسی است.

       





:: برچسب‌ها: کارشناسی ناپیوسته ,
:: بازدید از این مطلب : 309
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: